sobota, 27 lutego 2010

kompetencje nauczyciela wg. J. Doroszewskiej

J. Doroszewska uważa ,że pedagog specjalny powinien rzetelnie znać metody
pracy dydaktyczno- wychowawczej stosowane w szkole specjalnej. Powinien oprzeć swoją
pracę na indywidualizacji i znajomości potrzeb i możliwości dziecka . Obowiązuje go
znajomość podstawowych praw fizjologiczno- psychologicznych procesu nauczania oraz
stosowanie tej wiedzy w swej pracy.
Autorka wyróżnia też umiejętności terapeutyczne pedagoga specjalnego. Uważa, że
powinien on:
a) znać zalecenia lekarskie i umieć realizować je srodkami pedagogicznymi,
b) tworzyć właściwe warunki zewnętrzne,
c) mieć indywidualny kontakt na zajęciach z każdym dzieckiem, dojrzeć jego potrzeby i
zaspokajać je,
d) stworzyć uczniom właściwe warunki pracy – zadbać o ich dobre samopoczucie i
właściwe stany uczuciowe.
e) zadbać o oszczędność wysiłkową ucznia,
f) właściwie (ilościowo jakościowo) uczynnić uczniów,
g) wprowadzać właściwy rytm lekcji z uwzględnieniem rytmów indywidualnych,
h) dostosować program szkolny do warunków wysiłkowych uczniów,
Wymienia też kompetencje wychowawczo- dydaktyczne, do których zalicza:
a) twórcza koncepcję lekcji i jej właściwą atmosferę,
b) indywidualny kontakt z każdym uczniem,
c) bogaty zasób konkretnej wiedzy nauczyciela,
d) zastosowanie właściwych zasad dydaktycznych oraz dobór odpowiednich środków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz