Szkoła specjalna – tym terminem obejmujemy wszystkie jej stopnie (przedszkola specjalne, szkołę podstawową zawodową i różne formy szkolenia dla dorosłych w ośrodkach zawodowej rehabilitacji). To instytucja , w której kształci i wychowuje się dzieci z różnymi zaburzeniami, upośledzeniami, które nie mogą uczęszczać do szkoły normalnej lub nie mogą sprostać wymogom tej szkoły.
Kształcenie specjalne – jest szerszym pojęciem; obejmuje zajmowanie się dzieckiem, nie tylko w szkole specjalnej, w jej murach, ale także poza klasami (w domu, na obozach, zajęciach pozalekcyjnych).
Szkolne placówki specjalne:
*
ośrodki wczesnej interwencji – placówki, w których przebywa dziecko od urodzenia do 7 roku życia; są to miejsca, gdzie rodzice otrzymują np. informacje jak postępować z dzieckiem
*
przedszkola specjalne – od 3 roku życia nawet do 10 roku; dla dzieci niewidomych, głuchych, upośledzonych umysłowo (umiarkowane i znaczne upośledzenie), dla dzieci przewlekle chorych
*
szkoły podstawowe specjalne:
*
o
dla dzieci upośledzonych umysłowo (w stopniu lekkim)
o
dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i częściowo znacznym (tzw. szkoły życia)
o
dla niewidomych
o
niesłyszących
o
niewidomych -upośledzonych umysłowo
*
gimnazjum
*
szkoły średnie:
*
o
zawodowe (dla upośledzonych w stopniu lekkim) przygotowujące do konkretnego zawodu
o
szkoły przysposobienia do pracy (przygotowują do różnych rodzajów pracy)
o
licea
o
technika
*
szkoły pomaturalne – 2 letnie
*
warsztaty terapii zajęciowej – od 16 roku życia, dla osób z umiarkowanym i znacznym stopniem upośledzenia; są to zajęcia rekreacyjne, wycieczki, terapa, rehabilitacja; osoby dostają kieszonkowe
*
domy pomocy społecznej – dla osób o różnych niepełnosprawnościach; część osób trafia tu od urodzenia, także w wyniku śmierci rodziców
*
mieszkania treningowe
*
ośrodki socjoterapii – dla osób niesłyszących
*
ośrodki szkolno – wychowawcze
Cele i zadania szkoły specjalnej:
*
stworzenie dziecku z odchyleniami od normy warunków pozytywnego rozwoju całokształtu jego osobowości
*
dobór odpowiednich form pracy dzieci, warunków organizacyjno-metodycznych
*
przygotowanie do prowadzenia aktywnego i twórczego życia
*
przygotowanie do zawodu
*
rozwijanie zainteresowań
*
przygotowanie różnych form spędzania wolnego czasu, aby osoby niepełnosprawne potrafiły same sobie ten czas zorganizować
*
wyrównywanie braków
*
zorganizowanie pełnej opieki specjalistycznej
*
przygotowanie młodzieży do tego, aby przyjęła swoje upośledzenie jako dane sobie warunki życiowe, z którymi musi się liczyć
*
osiągnięcie ogólnego rozwoju ucznia na takim poziomie, jaki jest mu dostępny
*
zapewnienie odpowiedniego i niezbędnego zaplecza (podwórze, ogród, las itp.)
*
odpowiednie przygotowanie kadry
*
zapewnienie bogactwa form pracy, form wychowawczych, dydaktycznych, integracyjnych.
Formy organizacyjne kształcenia i pomocy specjalnej:
*
nauczanie indywidualne w domu rodzinnym (dzieci mają przez to duże problemy w nawiązywaniu kontaktów z innymi)
*
zajęcia korekcyjno - wychowawcze (prowadzone w szkołach masowych)
*
klasy specjalne przy szkołach „normalnych”
*
niepełne szkoły filarne
*
organizowanie pomocy sąsiedzkiej – szkoła specjalna udostępnia własne urządzenia np. sportowe młodzieży z pobliskich szkół zwykłych lub innym zespołom, bądź też świadczy niektóre usługi np. krawieckie, naprawę aparatów, tv, na rzecz ludności. Idea ta zakłada, że nauczyciele i wychowawcy szkół specjalnych są zatrudnieni w szkołach zwykłych, a szkoły specjalne przyjmują w swe mury dzieci upośledzone.
Szkoła specjalna
Integracja w pedagogice specjalnej:
Przez zastosowanie urządzeń technicznych (zniesienie barier architektonicznych, pomoce itp.)
1.
Funkcjonalna – polega na tym, że osoby niepełnosprawne spędzają czas i żyją w warunkach razem z innymi (zdrowymi)
2.
Szkolna – (warunki tworzenia szkolnej integracji):
*
włączenie dzieci i młodzieży upośledzonej do zwykłych klas w zwykłych szkołach
*
dwóch nauczycieli
*
mała liczba dzieci w klasie, do 20 osób (od 2 do 4 osób niepełnosprawnych), w przedszkolach mniej
*
specjaliści dodatkowi (logopeda, psycholog, pedagog specjalny, rehabilitant, psychoterapeuta)
*
współpraca kadry z rodzicami
*
lepsze zaopatrzenie w pomoce dydaktyczne, rehabilitacyjne
*
ocena nauczycieli bardzo zróżnicowana i zindywidualizowana
*
decyzję o stopniu integracji podejmują rodzice
Zalety i wady systemu integracji:
Zalety:
*
klasy są mniej liczne
*
rodzice maja większy wpływ na to, co będzie działo się w szkole
*
lepsze przygotowanie i przystosowanie do życia
*
większa aktywność dzieci
*
zwracanie uwagi na osoby z odchyleniami od normy
*
poszerzenie wiedzy na temat ludzi upośledzonych
*
nauka tolerancji, akceptacji, empatii
*
uczenie się współdziałania
*
zniesienie barier architektonicznych
*
stawia nowe wyzwania dla nauczyciela, poznanie innych metod
*
najlepiej się sprawdza w przedszkolu
Wady:
*
nieprzystosowanie programów szkolnych do potrzeb dziecka
*
brak odpowiednich programów wychowania fizycznego i rekreacji
*
dzieci upośledzone zajmują gorsze miejsca w klasie
*
mniejsze oczekiwania wobec uczniów upośledzonych
*
niedostateczne zaopatrzenie w pomoce naukowe np. książki
*
zbyt liczne klasy – dziecko się gubi
*
rozpiętość wieku
*
ograniczone kontakty społeczne i socjalne, mimo iż zwolennicy twierdzą inaczej
Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych:
*
pozytywne – życzliwość, empatia, szacunek, chęć pomocy, akceptacja, tolerancja, współczucie)
*
negatywne – ignorancja, dyskryminacja, szykanowanie, izolowanie, unikanie, litość, poniżanie, wyśmiewanie, agresja fizyczna, obojętność – najgorszy rodzaj z postaw, gdyż traktuje się osobę jak powietrze)
*
ambiwalentne – uczucia przeciwstawne (ktoś mówi, że jest tolerancyjny, a później w praktyce jest zupełnie inaczej)
Postawy rodziców:
*
zbytnia troskliwość (nadopiekuńczość) – wyręczanie we wszystkim; rodzic nie daje szans na wykazanie się
*
odtrącenie: zupełne np. pozostawienie w szpitalu; psychiczne np. Brak akceptacji niepełnosprawności
*
niedocenianie możliwości dziecka
*
zbyt wysokie wymagania
*
niekonsekwencja np. rodzic raz jest surowy i wymagający, innym razem odwrotnie
*
akceptacja dziecka z jego niepełnosprawnością – rodzic wie jakie dziecko ma prawa i obowiązki; nie ma nierealistycznych wymagań ponad siły i możliwości dziecka
Fazy, które przechodzą rodzice po urodzeniu się dziecka niepełnosprawnego:
1.
szoku – zdenerwowanie, płacz, nerwice, wstyd, wrogość, kłótnie małżonków, lęk przed przyszłością, odrzucenie dziecka, obwinianie siebie nawzajem
2.
rozpaczy (kryzysu emocjonalnego) – okres depresji, rozpacz, przygnębienie, poczucie krzywdy i osamotnienia, zmiana planów, rezygnacja z pracy, smutek, większe nakłady materialne; rodzice uważają, że ich sytuacja jest beznadziejna
3.
przystosowania pozornego – mechanizmy obronne:
*
rezygnacja
*
negacja - zaprzeczenie niepełnosprawności
*
agresja – przeciwko sobie, małżonkowi, dziecku, lekarzom, społeczeństwu
*
poszukiwanie nowych środków (np. Uzdrowicieli)
*
wyczerpanie psychiczne
1.
akceptacji (konstruktywnego przystosowania się) – akceptacja zaistniałej sytuacji, relacje z dzieckiem poprawiają się, rodzice obdarzają je miłością, znika wstyd, odzyskanie wiary, pojawia się odpowiedzialność za dziecko
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz