wtorek, 27 kwietnia 2010

Subdyscypliny pedagogiki specjalnej

Subdyscypliny pedagogiki specjalnej:

*

logopedia (terapia, rehabilitacja mowy)
*

oligofrenopedagogika (pedagogika osób z upośledzeniem umysłowym)
*

ped. korekcyjna (badania dzieci z mikrouszkodzeniami rozwojowymi, np. dysleksja, dysgrafia, zespół ADHD)
*

ped. resocjalizacyjna (zajmuje się osobami niedostosowanymi społecznie)
*

ped. terapeutyczna, lecznicza (zajmuje się osobami przewlekle chorymi)
*

praca socjalna (instytucjonalne wspomaganie osób niepełnosprawnych)
*

surdopedagogika (zajmuje się osobami z różnymi zaburzeniami słuchu)
*

tyflopedagogika (zajmuje się osobami niewidomymi)
*

ped. wybitnie zdolnych


Czynniki warunkujące wzrost zainteresowania odchyleniem od normy:


*

pojawienie się osób z odchyleniami od normy
*

pojawienie się nowych chorób
*

wzrost czynników patogennych
*

rozwój nauki (medycyny, psychologii, techniki, farmakologii, socjologii, prawa, etyki)

*

rozwój cywilizacyjny
*

media (większa świadomość)
*

wzrost zainteresowań problematyką pedagogiki specjalnej
*

idee humanitarne
*

choroby cywilizacyjne (AIDS, nerwice)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz