Subdyscypliny pedagogiki specjalnej:
*
logopedia (terapia, rehabilitacja mowy)
*
oligofrenopedagogika (pedagogika osób z upośledzeniem umysłowym)
*
ped. korekcyjna (badania dzieci z mikrouszkodzeniami rozwojowymi, np. dysleksja, dysgrafia, zespół ADHD)
*
ped. resocjalizacyjna (zajmuje się osobami niedostosowanymi społecznie)
*
ped. terapeutyczna, lecznicza (zajmuje się osobami przewlekle chorymi)
*
praca socjalna (instytucjonalne wspomaganie osób niepełnosprawnych)
*
surdopedagogika (zajmuje się osobami z różnymi zaburzeniami słuchu)
*
tyflopedagogika (zajmuje się osobami niewidomymi)
*
ped. wybitnie zdolnych
Czynniki warunkujące wzrost zainteresowania odchyleniem od normy:
*
pojawienie się osób z odchyleniami od normy
*
pojawienie się nowych chorób
*
wzrost czynników patogennych
*
rozwój nauki (medycyny, psychologii, techniki, farmakologii, socjologii, prawa, etyki)
*
rozwój cywilizacyjny
*
media (większa świadomość)
*
wzrost zainteresowań problematyką pedagogiki specjalnej
*
idee humanitarne
*
choroby cywilizacyjne (AIDS, nerwice)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz